OM HÖGLANDETS KOMPRESSORSERVICE

En partner att lita på

”Min ambition är att utveckla verksamheten med fler medarbetare och öka vår kunskap inom specifika områden för att kunna möta industrins förändrade behov” Malin Annerhult, VD

Prenumerera på vårt nyhetsbrev, ange din e-postadress i fältet!

1979 Företaget startas av Lars Davidsson

1989 Vi växer med fler medarbetare

1992 Andra generationen går in i familjeföretaget

2015 Malin Annerhult utses till VD

2017 Vi bygger nya lokaler

2019 Malin Annerhult övertar ägarskapet

Här kan du bläddra i vår broschyr.

Höglandets Kompressorservice AB

Det började med Lars Davidsson, en nedlagd verksamhet och modet att ta steget.

 

Året var 1978 när Lars blev av med jobbet. Företaget där han arbetade som servicechef inom lufthantering – tryckluft, ventilation och spånfilteranläggningar – lades ned när konjunkturen vek och efterfrågan minskade.

Höglandets kompressorservice

Med den erfarenheten i ryggen och viljan att bli självförsörjande, istället för arbetssökande, föddes Höglandets Kompressorservice.

Med lager i radhusets garage och kontoret i förrådsrummet innanför tvättstugan började resan. En resa som 45 år senare inte slutat men som nu ser lite annorlunda ut.  Idag drivs verksamheten av mig, Malin Annerhult, dotter till Lars. Jag hoppade på tåget 1992 och har varit verksam i företaget sedan dess.

Serviceföretag med stabil bas

När generationsskiftet blev aktuellt 2015 fick jag chansen att, som andra generation, axla ansvaret men också möjligheten att driva det vidare. Basen är stabil och trygg och med åren har vi utvecklats från att vara ett renodlat serviceföretag till att vara ett kunskapsföretag. Min ambition är att utveckla verksamheten med fler medarbetare och öka vår expertis inom specifika områden för att kunna möta industrins förändrade behov.

Drivkraften att hjälpa kunder

Skillnader i bakgrund till trots, så är kärnan och drivkraften fortfarande densamma, nämligen viljan att hjälpa kunder till en bekymmersfri tillvaro, känna in och jobba proaktivt men också, så klart, att ställa upp när det behövs. Vara någon att lita på helt enkelt.

100 års samlad kompetens

Kunskapen har byggts på under åren och trots att vi idag ”bara” är 9 till antalet så har vi tillsammans mer än 100 års samlad kompetens. Långsiktiga relationer är ledordet, inte bara med våra kunder utan också med våra medarbetare.

2017 byggde vi fastigheten som rymmer verksamheten idag. Den är skapad ur tankar om gemensamma utrymmen där man både ska känna trivsel och hemkänsla. Vi tillbringar stor del av vår tid på arbetsplatsen och det är viktigt att alla trivs. Medarbetarna utgör grunden och har stor del i vår utveckling och framgång de senaste åren.

Välkommen till oss!

Malin Annerhult

VD

Anders Magnusson, Eksjö Industri

”Det är luft överallt!”

När huvudkompressorn gick åt skogen i sågverket var goda råd dyra. Så Anders Magnusson gjorde som man bör – han ringde till Höglandets Kompressorservice.

Eksjö Industri är ett av regionens sågverk med en tradition som går tillbaka till 1941. Företaget ingår i den familjeägda Lindholmsgruppen och har som huvuduppgift att förse koncernens egna bolag Eksjöhus och Eksjöhus Modulbygg med virke.
”Varje år producerar vi mer än 70 000 kubikmeter sågat virke. En del av produktionen går till andra hustillverkare och kunder, till exempel byggvaruhandel och grossister”, berättar Anders Magnusson som är platschef.

Hur viktig är tryckluften i ett sågverk?
”Jätteviktig. Ett sågverk har en mycket stor förbrukning av tryckluft genom alla maskinlinjer. Det finns luftpneumatik både i såglinjen och i hyvleriet. Kort sagt: Det är luft överallt!”

Hur länge har ni jobbat med Höglandets Kompressorservice?
”Det kan jag inte svara på, men de har varit inblandade i alla år, från service och underhåll till mer akuta grejor. Fast akututryckningar har vi inte så många av, vi har en anläggning i bra skick, och det är vi stolta över.”

Fast ibland går det åt skogen, eller hur?
”Ja det blev lite svettigt här i början av hösten när vår huvudkompressor lade av. Vi ringde HKS och de kom direkt. Så med hjälp av två mindre kompressorer och en dieselkompressor som de tog med sig kunde vi styra om upplägget och klarade oss undan med ett kortare driftstopp – produktionen var igång igen nästa morgon. Men den stora frågan var förstås hur vi skulle få en ny kompressor på plats. HKS hittade reservdelar utomlands åt oss, men eftersom vi har så höga drifttider så ville vi hellre investera i en helt ny kompressor. Och alla vet ju hur långa leveranstiderna är – upp till nio månader just nu. Men då hade vi flax. Tillsammans med HKS lyckades vi få tag på en frekvensstyrd 75 kW kompressor, Gardner Denver VS75. Vi fick hem den och HKS installerade omedelbart. Vi gick från haveri till full produktion med en ny kompressor på en vecka!”

Känner du att er långa relation med HKS har gjort att ni åker i gräddfilen?
”Helt ärligt: jag tror att de hade ställt upp och hjälpt vem som helst i den här situationen. De är väldigt serviceinriktade. Men vi är väldigt nöjda i vardagen också, det är aldrig några bekymmer med HKS, de kommer när vi behöver dem – vi är nöjda!”

Hallå där!

Johan Ennerfelt

VD för Mekan & Modell i Alvesta och kund till Höglandets Kompressorservice sedan 2015.

Vad är ni kända för?
”Vi hjälper industrin att forma sina produkter på ett enkelt sätt. Vi tar fram formverktyg för olika typer av processer för plastformning och metallgjutning. Vi har ett 30-tal kunder och våra relationer präglas av ett långsiktigt samarbete och nära dialog. Vi känner våra kunder väl och vet hur de vill ha sina verktyg. Det är vår styrka! Vi försöker också  hålla en hög servicenivå och är snabba både vad gäller förfrågningar och ledtider.”

Hur viktig är tryckluften i er verksamhet?
”Vi är helt och hållet beroende av tryckluften. Den är lika viktig som elförsörjningen. Om tryckluften stannar så fungerar inte produktionen. Våra bearbetningsmaskiner behöver tryckluft och arbetar med tryckluftsdrivna moment i vissa delar. Tryckluften används också för att blåsa rent verktygen och för att driva en del handverktyg.”

Vad förväntar ni er som kund till Kompressorservice?
”Vi förlitar oss på att de håller ordning på våra kompressorer så att de blir servade med jämna intervaller. Skulle vi sedan råka ut för bekymmer så vill vi ha snabb återkoppling och hjälp – det är livsviktigt för oss. Om det som inte bör hända ändå händer vill vi ha god service, och det upplever vi att vi får av Kompressorservice. Även om vi är ett litet företag vill vi känna att vi är en tillräckligt intressant kund och att man rycker ut för att hjälpa oss oavsett dag eller tid. Vi är måna om att ha goda relationer med våra leverantörer. Även om vi inte är den största kunden så kanske vi kan vara den bästa!”

Samarbete över 40 år

”Vi och Höglandets Kompressorservice har samarbetat sedan starten här i slutet på 70-talet. På den tiden hette vi ASEA Kabel som blev ABB Kabel och senare Draka Kabel, som idag är en av världens största aktör inom kabeltillverkning inom Prysmian Group. Vår främsta verksamhet är traditionella installationskablar till avancerade kabellösningar för industri, energiförsörjning och telecom, säger Lars Schön.

I vår anläggning i Nässjö tillverkar vi 18 000 ton kabel per år dygnet runt året om. En förutsättning är då att produktionen löper jämt, utan avbrott och där spelar våra kompressorer en viktig roll.

Höglandets Kompressorservice bidrar med sitt kunnande för att se till att de fungerar som de ska, dag ut och dag in, dels genom löpande underhåll men också genom akut service om så skulle behövas.

När vi har haft behov har vi också köpt läcksökningstjänster och kompletterande utrustning av dem.

Att vi är nöjda vittnar väl det långa samarbetet om. De är snabba, rycker ut när vi behöver dem och gör ett bra arbete med både akuta åtgärder och löpande underhåll, avslutar Lars.”

Lars Schön, fastighets- och underhållschef på Prysmian Groups anläggning i Nässjö.